Antimobbestrategi
Gældende også for andre former for krænkende eller grænseoverskridende adfærd end mobning
På Social- og Sundhedsskolen Fyn har vi fokus på at skabe og vedligeholde et attraktivt og sundt læringsmiljø, hvor alle trives. Det kræver, at vi har et generelt fokus på at styrke vores fælles opmærksomhed på og oplevelse af fællesskab, ansvar, åbenhed og mod – og andre stærke værdier, der bidrager til vores bærende værdi professionalisme.
Vi tror på, at mobning kan forebygges med opmærksomhed på vores værdier. Men vi anerkender også, at mobning findes, og at skolen skal tage ansvar for at håndtere mobningen og bringe den til ophør.
Denne antimobbestrategi indeholder retningslinjer for, hvad vi skal gøre i situationer, hvor elever udsættes for mobning eller anden krænkende eller grænseoverskridende adfærd. Strategien definerer de generelle rammer, mens den konkrete situation afgør de specifikke initiativer, der kan rette op på situationen.
1. Hvad er mobning?
Mobning kan have mange forskellige udtryk og være:
- verbal, når nogen tiltales eller omtales nedsættende og sårende, hvad enten det sker fysisk på skolen eller digitalt, fx på sociale medier
- social, når nogen udelukkes fra fællesskabet, i eller uden for skoletid, eller når nogen udsættes for social kontrol fra andre, fx fordi man har forskellige normer eller anskuelser
- psykisk, når nogen trues eller forbigås af fællesskabet
- fysisk, når nogen udsættes for fysiske overgreb
Især verbal mobning kan være vanskelig at afgrænse. Hvad nogen ser som mobning ser andre måske som kærligt drilleri. Netop derfor er værdierne fællesskab, ansvar, åbenhed og mod så vigtige: Vi er nødt til at udvise nysgerrighed og tale om det, når vi er i tvivl.
Alle elever og medarbejdere på Social- og Sundhedsskolen Fyn har pligt til at reagere, når de er vidne til mobning eller vidende om, at mobning finder sted. Det samme gælder ved andre former for krænkende eller grænseoverskridende adfærd.
2. Forebyggelse af mobning
Alle har ansvar for at bidrage til at forebygge mobning og andre former for krænkende adfærd.
HVEM HAR ANSVARET? | FOR HVAD? |
Ledelsen |
|
Underviserne |
|
Eleverne |
|
3. Handleplan og håndtering
Det er alles ansvar – både elevers og medarbejderes – at komme mobning og andre former for krænkende adfærd til livs. Derfor har alle også pligt til at gøre skolen opmærksom på problemet, hvis man konstaterer, at mobning finder sted, eller man selv oplever sig udsat for krænkende adfærd.
SITUATION | HANDLING OG HVEM GØR HVAD? |
Elev eller elever konstaterer mobning | Elever kontakter i første omgang underviser, vejleder eller andet personale, som foretager en umiddelbar vurdering af situationens karakter og omfang |
Enkeltstående hændelse, ikke af grov karakter | Hvis der vurderes at være tale om en enkeltstående hændelse, der ikke er af grov karakter, håndteres udfordringen som udgangspunkt af underviser/vejleder/team med vejledning fra den relevante uddannelsesleder |
Gentaget mønster af mobning | Hvis der vurderes at være tale om et gentaget mønster, melder underviser/vejleder sagen til ledelsen. Efter en anmeldelse om mobning lægger ledelsen inden for 10 hverdage en konkret handleplan for, hvordan sagen behandles og løses |
Implementering af handleplan – eksempler på handlinger | Handleplanen indebærer – afhængigt af situationen – handlinger som fx:
|
Dokumentation | Ledelsen har ansvar for, at sagen dokumenteres i skolens journalsystem |